Автор: Сергій Корнилюк
фото: http://dw.school2.ru
Продовжуємо скурпульозний опис завхозівських хитрощів з організації харчування в багатоденному поході:
2. ПІД ЧАС ПОХОДУ1. Організувати спільно з керівником режим чергування.
Організація чергування: існує три схеми:
- Готують всі разом – в принципі нічого страшного крім:
a. Має бути 1 відповідальний шеф-кухар, щоб суп не посолили 2 рази і т.д.
ЧИТАТИ ДАЛІ - НА GEOCLUB.IN.UA
http://www.geoclub.in.ua/?p=374
b. Всі щодня втомлюються. Немає «приватного часу»
c. Проблема «зайців» халявщиків
- Найефективніша схема: Група розбивається на групи по 2 чергових Якщо людей непарна кількість – існує практика завхоза від чергувань звільняти. Класично парують хлопець-дівчина, хлопець розпалює багаття, дівчина керує процесом власне готування .
Якщо група 9 і більше людей – варто чергувати по троє.
- Схема чергування наметами також добре зарекомендувала себе. Взагалі обирати чергових з одного намету досить логічно – щоб при їхньому підйомі не будити весь табір.
Резюме: розбиватись потрібно так щоб:
a. Справедливість: всі більш менш однакову кількість разів почергували, в однакових умовах. (НЕ -одні чергують на дньовках інші на холодних снігахі в зливу)
b. Задоволення: Людям приємно було чергувати один з одним. Неконфліктність.
Зміну чергових варто робити 1 раз в день перед обідом. (логіка – щоб вечерю і сніданок одні люди готували на тому ж місці) Існує традиція офіційної символічної передачі новим черговим чистого черпака.
На мою думку найкраще коли чергові підйом чергових на 1 годину раніше ніж всієї групи. Тоді на момент підйому групи в недосвідчених групах – їжа нарешті починає варитись
В досвідчених –сніданок готовий до столу.
Сніданок – найбільш обмежуючий фактор для збору групи тому що :
1. Час на складання палатки – 10 хв, складання речей 15 хв, ранкові процедури плюс зарядка 30 хв – разом 1 год. Приготування їжі від вийняти продукти-розпалити вогнище до помили котел – 1,5-2,5 год. Відповідно у випадку початку готування на 1 годину раніше є шанс групі зайву годину поспати замість того щоб 1 годину на рюкзаках ждати сніданок.
2. Один з учасників не зможе починати складати рюкзак доки не помиють котли. (як варіант рішення – їжу одразу розкидають в КЛМН і одразу ж миють котел не чекаючи доки всі поїдять).
Хоча багато туристів вважають що краще вставати всім разом. Логіка:
1. Щоб веселіше було черговим
2. Все одно чергові дзвоном казанів всіх побудять.
3. Коли в похід ідуть добре знайома, збита група часто можна і варто забити на всі правила. В групі може бути завхоз фанат якому подобається готувати, ну то хай собі кожен день готує, інший учасник хай кожен день дрова рубає, третій в цей час лазить з фотоапаратом, четвертий там намети всім ставить і т.д. аби без образ на халявність. Важливо до процесу готування залучати новачків, щоб якийсь мали досвід, розвивалися, для досвідчених туристів формальності «справедливого чергування» вже неактуальні.
Резюме: коли похід легкий-будь яка з трьох схем нормальна. Коли складний – краще робити класичні чергування . Коли група збита – по відчуттям керівника та взаємній мирній домовленості, аби хтось 1 залишався відповідальним. У всіх спірних ситуаціях останнє слово – за завхозом та керівником.
2. При потребі , бажанні, можливості Вносити коригування в меню.
Наприклад:
-ідемо через село – є можливість купити молоко, яйця, свіжий хліб і т.д.
-Підножний корм (гриби /ягоди/трави для чаю, кропива для борщуі т.д.) під час маршруту вживати лише у випадку 100%ї впевненості у нешкідливості і при правильній обробці – як мінімум не забувати мити перед вживанням)
-Згубили (забули купити, забули забрати з холодильника) кілограм ковбаси – зменшуєм норматив ковбаси яка залишилась в півтора рази.
3. При потребі виховувати в групі культуру готування-споживання
-не смітити. Утилізувати всі відходи, зїдати всю свою порцію.
-тримати в чистоті котли-черпаки (здавна саме драяння казанка а не підкорена вершина вважалося неофіційною посвятою в туристи)
-готувати з душою і хорошим настроєм
4. Під кінець походу – кінцева підгонка меню та нормативів
Наприклад – якщо цукор закінчується – зменшити дозу на 1 чашку чаю, якщо його навпаки кілограм на 4 чоловік на 3 дні – починати вкидати його в ранкову молочну кашу. В ідеалі з одного боку недобре якщо продукти пронесені весь похід на чиїхось плечах їдуть з вами назад додому, з іншого коли в останній день нема що їсти або різко закінчилась сіль – це ще гірше.
3. ПІСЛЯ ПОХОДУ
1. Розподіл витрат по учасниках
Концепція 1: всі витрати по свіжому розподіляються в момент кожної закупки між всіма учасниками, або балансуються в процесі походу «на око»
Концепція 2: витрати фіксуються, на окремому балансі, кінцевий розрахунок проводиться 1 раз в потязі. (буде описано в наступній статті) Для цього часто визначається додатково посада «фінансист»
2. Збір зауважень/побажань/пропозицій щодо меню та організації харчування.
Зворотній зв'язок для підвищення професійності
3. Участь в написанні звіту про похід
В звіті фіксуються, бажано аналіз.
4. Зафіксувати набутий досвід в електронному вигляді для майбутніх поколінь.
Розкладка, Меню, рецепти «фірмових» страв, варіанти виходу з нестандартних ситуацій і т.д.
Немає коментарів:
Дописати коментар