пʼятницю, 13 серпня 2010 р.

Організація харчування в багатоденному поході. (Частина І)

 фото: bukharapiter.ru 
У цій статті підсумований  досвід організації харчування в туристичних походах, закумульований протягом останніх 5 років у турклубі "Скіфи"КНЕУ.

Ми вирішили не описувати кулінарну частину – це вже досить непогано зробили за нас (в тексті статті є посилання), натомість детальніше зупинились на організаційних моментах.

Правило номер нуль: За планування та організацію харчування в поході відповідає Завхоз 

Деталі на сайті GeoClub.in.ua



Окремі туристичні школи вважають термін «Завхоз» в цьому значенні некоректним оскільки Хоз (хазяйство) туристичної групи включає крім їжі ще й колективне спорядженя. Відповідно власне Завхоза вони називають Завхавом, а відповідального за спорядження – Завснаром.

Людину яка суміщає ці дві позиції – Завхозом. Напевне це правильно, але в невеличких походах серйозного спорядження немає і тому назначати когось Заснаром нема потреби (його окремі функції виконує Ремонтник). Тому відповідно можна ставити знак рівності між «Завхоз» і «Завхав»

Завхоз – найважливіша після керівника роль в туристичному поході. Завхоз часто суміщає обов’язки  Замкерівника

Обовязки  Завхоза можна розділити на 3 етапи – до походу, під час походу, після походу.

Означимо та розберемо  кожний етап детальніше:

   1. До початку походу

         1. Ознайомитися з теорією харчування в поході, поспілкуватися з досвідченими Завхозами.

         2. Поспілкуватися з керівником групи.  Спільно визначити харчову політику.

         3. Опитати учасників, зібрати побажання до розкладки

         4. Скласти первинний варіант Меню, чорновик Розкладки, приблизний бюджет

         5. Ознайомити учасників з меню, внести коригування

         6. Скласти Розкладку. Ознайомити з нею керівника, внести коригування.

         7. Організувати закупівлю продуктів.

         8. Організувати розподіл продуктів по рюкзаках

   2.  Під час походу

         1. Організувати спільно з керівником режим чергування.

         2. Надати для чергових доступ до інгредієнтів, пересвідчитись чи вірно вони зрозуміли задачу.

         3. При потребі , бажанні, можливості  Вносити коригування в меню та норми продуктів, особливо в останні дні походу.

         4. Виховувати в групі культуру готування-споживання

   3. Після походу

         1. Розподіл витрат на харчі по учасниках

         2. Збір зауважень/побажань/пропозицій щодо меню та організації харчування.

         3. Участь в написанні звіту про похід, фіксація набутого досвіду в електронному вигляді для майбутніх поколінь.


А тепер ще детальніше!

ДО  ПОЧАТКУ ПОХОДУ

         1. Ознайомитися з теорією харчування в поході, поспілкуватися з досвідченими Завхозами.


Методичні матеріал:


http://rechflot.narod.ru/eda.htm

http://poxod.ru/material/economy/p_economy_hoziajstvenniem_a.html

http://softpole.narod.ru/ (скачуйте програму розрахунку  поживності та достатності продуктів
 в розрізі калорій, жирів, білків, вуглеводів)

При перейманні досвіду  від досвідченого завхоза інформацію сприймайте критично. При копіюванні чужих, хай навіть бездоганно складених  меню та розкладки  обов’язково  потрібно робити поправки на інший склад учасників, місцевість, погоду, концепція походу і т.д. .

         2. Поспілкуватися  з керівником групи.  Спільно визначити  харчову політику.

Список контрольних  питань до керівника:

Можливо, ваш переглядач не підтримує формату цього зображення.

   1. Як взагалі  маршрут по тяжкості? Скільки днів займає поїздка? – від цього залежить кількість прийомів їжі і відповідно вага рюкзаків, а також баланс  ваги, поживності та смачності.  На 4 дні можна з собою брати і кавун з огірками та помідорами - вага рюкзака буде невеликою, на 20 днів бажано сушити  м'ясо і моркву та топити масло і все одно рюкзак буде слабо підйомний.

   2. Скільки триває ходова частина маршруту? Яка погода планується?В які дні найбільші навантаження? В які дні плануються дньовки? – від цього залежить меню (якщо їдемо в потязі 1 ніч, обходимось чаєм з печивом/фруктами/ шоколад ом, якщо більше 1 доби – запарюємо на кипятку гречку; делікатеси французької кухні плануємо на дньовки, кашу з м’ясом + додаткову порцію шоколаду – на дні найбільші навантаження)

   3. Чи розпалюється багаття на обід? (від цього залежить повноцінність обіду. Зазвичай обід сухий – бутерброди/сухофрукти/сало/шоколад + джерельна вода.  Хоча в принципі за 1 год привала на обід можна спокійно встигнути розпалити вогнище (або газовий пальник)  і почаювати . Готувати каши, супи і т. д. нераціонально – займає багато часу.

   4. Де на маршруті сніги і дуже холодно? (там варим швидкі страви типу мівін на газових пальниках,  в екстренних випадках, але дуже небажано можна замінити 1-2 прийоми гарячої їжі на сухом’ятку+чай), де просто мало дров? (Там не варим суп бо для нього треба закип’ятити більше води ніж для круп)

         3. Опитати учасників, зібрати побажання до розкладки (організаційно можна сумістити з пунктом 1.5)

   1. Хто що любить? (без нього не може) – визначити чи включати цей продукт/страву в розкладку чи в особисте НЗ цього учасника.

   2. Хто що не любить? (взагалі не буде) Чи є вегетаріанці? Хто постить? Чи їдять рибу? Чи готові зробити разок виключення? визначити чи виключити цей продукт/страву з меню чи для цього учасника зробити виключення (наприклад кинути сало/рибу/тушонку/ на останньому етапі приготування, перед цим від черпнувши порцію)

   3. Чи готові люди нести зайвий кілограм –два додаткових продуктів з гарантією смачності та поживності чи їм краще на одній вівсянці з медом аби легший рюкзак?

         4. Скласти первинний варіант Меню, чорновик Розкладки, приблизний бюджет

         Детальніше про Меню, Розкладку, Бюджет опишу в іншій статті дещо пізніше. Бажано складати все у форматі таблиць Excel – тоді буде можливість зручно правити і користуватись майбутнім поколінням.

Кілька  загальних принципів:

   а. Без алкогольність. При великих фізичних навантаженнях алкоголь протипоказаний. Бажано відмовитись від кави (підвищує тиск, при навантаженнях бувають випадки об морока). (хто хоче-хай несе на свій страх і ризик в режимі НЗ стікери).


   б. Передбачити «свята» - сказати керівнику, іншим секрет.

         - День народження –сухий квазіторт в судочку,
         - Підйом на складну  вершину/перевал  - додаткова шоколадка
         - Екватор. (щось тропічне наприклад банка ананасів).

         5-6. Ознайомити керівника та учасників з меню, розкладкою, внести коригування

Привселюдно зафіксувати  факт погодження групи на розкладку. Тепер до кінця походу критикувати  меню, нормативи, організацію харчування – заборонено для збереження психологічного комфорту

         7. Організувати закупівлю продуктів.

Режим 1) декілька учасників ідуть в супермаркет, закупляють все, кудись зносять потім ділять.

Режим 2) розсилається смс/електронний лист кожному учаснику що йому купити.

Перший варіант  вимагає від завхоза більше часу, але з точки зору надійності, оптових  переваг, підбивки затрат, згуртування  колективу та перестраховки від  невдоволення продуктами – набагато кращий («бачили очі що купували»)

         8. Організувати розподіл продуктів по рюкзаках

   а. Сумується вага всіх продуктів + Наметів , сокири, фотоапарату, аптечки, казанів та іншого колективного спорядження. Можна або використати терези, або додати вагу брутто вагу продуктів на упаковці (якщо є лише нетто на око – жерстянка з під консерви - +50г)

   б. Зазвичай в складні норматив колективної  ваги на 1 дівчину становить 2/3 від нормативу на 1 хлопця. Тобто якщо ч-кількість чоловіків, ж –кількість жінок, В – загальна вага колективного спорядження та харчів

Норма ваги на 1 жінку  Вж=2В/ (3ч+2ж)

Норма ваги на 1 чоловіка = 3В/(3ч+2ж)

Якщо в групі  дівчат мало, краще коефіціент 1/2. Відповідно:

Норма ваги на 1 жінку  Вж=В (2ч+ж)

Норма ваги на 1 чоловіка = 2В/(2ч+ж)

На мою особисту думку краще коефіцієнт 2/3 з подальшою  швидкою розгрузкою  – тоді більше шансів що дівчина до походу наполовину зменшить вміст своєї косметички.

   в. Наступний крок – правильно розподілити вагу між учасниками.

Є цікава концепція – поділити продукти на рівні частини і видати всім учасникам однакові долі. Щоб на випадок якщо хтось згубиться, він зміг прохарчуватись автономно. Краще не губитися звісно, але як то кажуть якщо візьмеш парасольку – доща точно не буде.

Зручніше розподіляти  однотипні продукти в одні руки –  тоді Завхоз знає – весь рис – в Саши, залишки шоколаду –в Маши. Відповідно якщо шоколадки не вистачає – є до кого пред’являти претензіїJ. Варто врахувати:

          o Обідні харчі – в одні руки – щоб під час обіднього привалу не потрібно було всім ритися по рюкзаках у пошуках залишків «своєї» лепти продуктів.

          o Ключові продукти як сіль, цукор, спеції варто нести самому завхозу, або комусь супернадійному. Взагалі прийнято що ніж, сірники і трохи солі мають бути в кожного туриста в одній із кишень рюкзака за замовченням.


Далі ...

Немає коментарів:

Дописати коментар